Időröl-időre olyan írásokat közlünk, amelyek a szabadkőművességről szólnak szabadköműveseknek, de nemcsak a szabadkőművesek számára lehetnek érdekesek. Most is ilyen következik. Egy szabadkőműves előadás, amely elhangzott a Fény Oszlopai Páholy egyik munkáján.
Az inas fokú káték
1. Katekizmus, káté, kérdőkönyvek: A sz.: k.: alapismerek átadása a korai időkben szóban, majd később írásba foglalt módja kérdés – feleletek formájában történt. A különféle sz.: k.: rendszerek (systemák), rítusok keletkezésével ezek is érthető módon megszaporodtak.
2. The Early Masonic Catechisms – Knoop – Jones – Hamer, Manchester U. P., 1943.
Kiadták a legkorábbi, a Brit szigeteken keletkezett sz.: k.: kátékat. A legkorábbi ilyet 1696-ból ismerjük, Edinburgh-ból, The Edinburgh Register House MS 1696., amelyet 1930-ban fedeztek újra fel, Charles T. McInnes tv.: jóvoltából, ami 1808-ban került a Történeti Tanszékre az Ülésbíróság iratai között.
Az első angol káté már a nagypáholy megalakulása után jelent meg egy anonim levél formájában a ,,The Flying-Post or Post-Master, 4712. számában, 1723. április 11-13.án, ami később The Mason’s Examination címmel vált ismertté.
A teljesség igénye nélkül még Samuel Prichard ún. “Feltagolt sz.:k.:sségét” (Masonry Dissected) emelem ki ebből, amely 1730. október 20-án jelent meg először Londonban a ,,Daily Journal”-ban.
A két utóbbit Fischer Robert felhasználta “A tanoncz káté magyarázata” című szintén forrásomként használt munkában, aminek a magyar fordítása az egyik legkorábbi magyar nyelvű káté fordításunk, 1872-ből.
Ennél korábbi az 1869-es első magyar nyelvre fordított rituálénk, ,,A szabadkőmívesség Első Fokozatú Munkálatai” címmel, amely később Mitterdorfer Gusztáv tv.:ünk által az 1886-os nagypáholy egyesülés után az ún. Magyar rítus forrásául szolgált. (Széles Tamás: Ritualisztika)
A Kárpát-medencében azonban, bár latin és német nyelven, néha franciául is, már korábban is megjelenik a szabadkőművesség, és ma már ismerünk ebből a korszakból is rituálékat, kátékat.
A rituálékban vagy szertartáskönyvekben, a káté kérdései részben az inas fokú páholy megnyitásánál, részben a beavatás leírásánál szerepelnek, ezért ezeket is forrásként használhatjuk összehasonlításukkor.
Ezek közül Miskolczy Ambrus: Kazinczy Ferenc szabadkőműves kátéja címmel latin és magyar fordításban az Irodalomtörténet 2009/4. számában megjelentette az Akadémiai Könyvtárban őrzött eredeti és a Széchenyi Könyvtárban őrzött másolatban megmaradt kátét, rituálét. A káté kérdés-feleleteit elemezve a legkorábbi 1723-as Londoni káté kérdéseit fedezhetjük fel benne, ahogyan a miskolci páholy megmaradt rituáléjában is angol rítusnak nevezik magukat. A miskolci és kassai páholyok az eperjesi páholy utódaiként annak a lengyelországi ,,Erényes Szarmatához” nagypáholyhoz való kapcsolódásából alakultak, a lembergi ,,Drei weissen Adler” páholyhoz hasonlóan, amelyekhez August Moszynski gróf 1769-ben kapott az angol nagypáholytól engedélyt, mint Provinciális Lengyel Nagypáholy, a fentiek mellett a Marienburgi, Danzigi, és Varsói páholyok részvételével.
A Magyar királyság területén az első páholy a brassói ,,Három oszlophoz” páholy, 1749-ben alakult, egy skót magasfokú páhollyal, ,,A négy holdhoz” néven, a németországi ,,A három világgolyóhoz” nevű Német Királyi Anyapáholy engedélyével alakult. Ennek a tagja volt Nagy Frigyes uralkodó is, aki 1786-ban adta ki a skót rítus első ismert Alkotmányát is. A skót rítus megértéséhez azonban rá kell néznünk a francia rítus történetére. Franciaországba a sz.: k.:sség már az 1720-as években eljutott. A
legkorábbi 1737-es francia rituális szövegek már világosan mutatják a mai francia rítus alapvető elemeit.
Ezek a korai francia rituálék és katekizmusok lényegében összhangban voltak az angol nagypáholyéval.
Angiában 1751-ben alakult egy rivális Grand Lodge, amely magát az ,,Ősök Nagypáholyának” nevezte, szemben az 1717-es alapítású nagypáhollyal amelyet ,,modernnek” neveztek. Innen jön, hogy az eredeti francia rítust is a 19. században ,,modern” francia rítusnak nevezték el, az ,,ősi és elfogadott skót” rítussal szemben, ami azonban valójában a reformokat hozta a rituáléba.
A 18. század folyamán Franciaországban fejlődött rituálék új elemeket vezettek be, mint pl. az utazások, a megtisztulások vagy az ezekhez kapcsolódó próbatételek, mint a vér- és a keserű kehely. Az ún. kijavított skót rítusra a német ,, Strickte Observanz” és Martinez de Pasqually tana volt hatással. Az ősi és elfogadott skót rítus a kék fokozatoknak hermetikus tartalmat adott, amely bizonyos magas fokok kiváltsága maradt.
A német Fessler is bevezetett bizonyos reformokat a berlini Royal York páholyban a magas fokokra vonatkozólag. Akkor még csak 25-fokozat volt, a 25. fokozat a mai skót 32.-nek felelt meg. A skót 33-as rendszer véglegesen az USA-ban 1801-re alakul ki a mai formájában, azonban nagyon bonyolult korabeli magasfokú rendszerek részben mára elfeledett tartalmú fokai kerültek ebbe bedolgozásra.
Még a francia eredetű rítusokhoz fontos megemlítenünk a Memphis-Misraim rítust. Ez a skót 33-as rendszert 96-ra bővíti. Azonban ennek eredetileg egymástól függetlenül ming a Memphis, mind a Mizraim rítus esetében kialakították az első három fokát is. Ezt Robert Ambelain: Freemasonry in olden times.
Ceremonies and Rituals from the Rites of Mizraim and Memphis, címmel adta ki (ez a 2006-os angol fordításának címe). A Mizraim rítus 1778-ban jelent meg Velencében, Cagliostro a szerzője, aki az alsó okokhoz az angol, a magasabb fokokhoz a német Templomos kőművesség hagyományait is felhasználta. A Memphis rítus 1815-ben Montabauban alakult ki olyan kőművesek által, akik részt vettek Bonaparte Egyiptomi hadjáratában. E két ,,egyiptomi” rítust 1881-ben az olasz Garibaldi egyesítette.
A német szabadkőműves rítusok kialakulása fontos témánk szempontjából, mert azon keresztül kerül hazánkba a legtöbb rítus. A skót páholyok Németországban először 1742-ben a ,,Trois Globes” 7 tagja által alapított Berlinben, majd 1744-ben Hamburgban, főként Franciaországból érkezett kivándorlók vagy hadifoglyok által. Ebben az időben a sz.: k.:ség mintájára számos más rend is alakult, ami vissza hatott a kőművességre, mint a Mopsz rend, Clermont-Rosa káptalan, az Afrikai építők rendje, a Gold, és a Rózsakeresztes rend. Ekkor jelenik meg a von Hund által alapított Templomos lovagrend, ami rektifikált skót rítus néven vagy Strickte Observance (Szigorú fegyelem) néven vált ismertté, teljesen kiszorítva a sz.: k.:ség valódi elképzelését egy hamis alapokra épülő hagyományt hirdetve, egy titkos nagymester pénzért megvehető titkos tudásának fokozataival, ami meglepő módon szerte Európában elterjedt.
Az okkultizmus és spiritizmus legvadabb formáira lesz az egyik reakció a volt jezsuita Adam Weishaupt által alapított illuminátus rend, amely rendkívül harcias politikai célokat tűzött ki. Ezek főleg Bajorországban működtek, de a bécsi és magyar kőművességre is hatással voltak.
Más formában de a Draskovics féle magyarországi latin nyelvű rítus rendszere is a jakobinus politikai célokat a sz. k.:ség céljának tekintette. Ezen rendszer egyszerű rituáléját az eszéki horvát ttv.: adták ki, a beavatást magyarra is fordítva, benne a káté kérdéseivel, a Kazinczy féle kátéhoz képest rendkívül egyszerűsített, de érdekes sajátosságokkal. Németországra vissza térve a Strickte Observance rendszerét 1770-ben a Johann Wilhelm Kellner v. Zinnendorf féle svéd eredetű keresztény alapú kőműves rendszer német változata váltja fel és lesz a Grosse Landes Loge által máig használt rendszer. Ezt használta a Londonban elismert első német nyelvű páholy a Pilger Loge is, és az 1869-ben Lewis Lajos által, a szintén általa alapított Egyezség a hazában páholyból kivált Nagyszívűséghez (Zur Grossmuth) német nyelvű páholy Budapest keletén. Az alapító szándéka szerint az egykori első Budapesti, Draskovics rendszerű Magnanimitas páholy emlékét őrizve. Egyébként ezt egyes források York rítusúnak is írják. Ennek oka, hogy volt Berlinben a ma is fennálló Grosse Mutterloge (Zu den drei Weltkugeln) és a Grosse Landes Loge mellett egy Royal York nevű Nagypáholy is. Ez később egyesülve a rituálé címlapján a GLL mellett szerepel.
A Royal York nagypáholy a nevét arról kapta hogy egy időben az angol királyi család tagja York hercege is a tagja volt. Ebben a nagypáholyban zajlott le egy híres szabadkőműves vita is a szabadkőművesség céljáról, amelyet magyar vonatkozása miatt is szeretnék itt ismertetni. Az egyik legkorábbi szabadkőműves történész, aki a magyar romantikus regény és történetírásra jól dokumentált irodalomtörténeti hatást gyakorolt, az 1756-ban a Moson megyei Zurány (ma Ausztria) településen született. A Nemzeti Múzeumban őriznek egy kéziratos magyar fordítást az önéletrajzáról: Holéczy Mihály: Fessler Ignác Aurél élete címmel (657. Quart. Hung.). Dr. Koszó János: Fessler Ignác Aurél, a regény- és történetíró, Bp. 1923. könyvében részletesen ír életéről szabadkőműves tevékenységéről, Lembergben, Bécsben, Berlinben majd Szentpétervárott. Berlini éveiben a Royal York páholy meghatározó alakja lesz. Kapucinus szerzetesből szabadkőműves, majd megnősült, evangélikus püspök is lesz Szentpétervárott majd onnan Szaratovba száműzik egy oktatási intézmény élére, mert azzal vádolják (!) hogy egy megkeresztelkedett zsidót, akit a Royal York páholy elutasított a Hamburgi nagypáholynak ajánlott és oda felvetetett, valamint Fichte filozófust akit ateizmus (hamis) vádjával Jénai katedrájától elküldtek, a berlini Royal Yorkba felvett. Fichte egyébként az ő hatására tartott Berlinben az egész kőművesség filozófiáját megalapozó előadásokat: ,,16 levél Constantnak a sz.: k.:ség filozófiájáról” címmel. Ebben megfogalmazza a sz.: k.:ség célja: ,,Felszámolni a tágabb társadalomban az oktatási forma hiányait, és az egyoldalú osztályoktatást beolvasztani a közös emberi nevelésbe.” Az egész emberiségnek egyetlen, tisztán erkölcsi közösséget kell alkotnia.
A kötelesség törvénye és a világ menete közötti látszólagos ellentmondás szemlélésével az embert a valláshoz vezeti. Ez a megfontolás láthatatlan és örökkévaló célt tűz eléje a földi cél helyett. Ahogy a kőműves szemében a földi cél az örökkévalózoz kapcsolódik, úgy számára az állapot jelenlegi közvetlen célja, amelyben él, az egész emberiség földi céljához kapcsolódik: ,,Hazája szeretete a tette, a kozmopolitizmus a gondolata.”
Fesslerrel való vitájában Fichte a kőművesség egyetlen céljának ezen eszmék letéteményesének tartja a kőművességet. Fessler ennél tovább megy, ezzel szemben, de a fentieket nem vitatva azt mondta, hogy a sz.: k.:ség több mint az emberi oktatás megreformálója. A Royal York nagypáholyon belül a tagok a magas fokú tanításokban elveszve voltak, akiket a Jánosrendi szimbolikus fokok fontosságára vezette vissza és a magas fokok rendszerét racionalizálta. Kiadta az egyetemes és német szabadkőművesség történetét, kronológia formájában. A még a 19. Században a Magyarország Nagy Oriense nagypáholy nagymester helyettese, gr. Csáky Tivadar által intézett mondata a sz.: k.:ség lényegéről máig nagy hatású és fontos gondolat: ,,A sz.: k.:sség a félelem és remény rugói nélkül helyesen cselekedni”
Magyar inas fokú káték
A Tanoncz káté megvilágosítása. Oktatási czélokra Fischer Robert testvértől, a Gerai ,,Loge Archimedes az. e. B.” p. főmestere és több páholynak tiszteletbeli tagja és levelezője. hatodik kiadás, Gera, 1873. (kéziratos fordítás az Országos Levéltárban, ismeretlen a magyar fordító)
Tanoncz-káté. A ,,Demokratia” páholy megbízásából kidolgozta Gelléri Mór t., Bp., 1892.
Az I. (tanoncz) fokú Szabadkőműves káté, 200 kérdés és feleletben. A ,,Reform” páholy megbízásából
több munka nyomán kidolgozta: Gajáry Géza tv.:, Bp., 1902.
Dr. Kőhegyi Lajos: A szabadkőművesség kézikönyve. I. Tanoncfok, Bp., 1911.
6024.12.19.
Kentaur
0 hozzászólás