A szabadkőművesség fontos szimbolikus és filozófiai kerete a hármasság, vagyis a hármas csoportosítás. A kulcsfontosságú hármasokság, mint például a bölcsesség, az erő és a szépség
ismétlődése tudatosan közvetíti a szabadkőművesség alapértékeit és eszméit.

Mások írták, mi idézzük

Ha elemezzük, hogy milyen jelentős szerepe van a hármasságnak a szabadkőművességben, akkor segítséget kapunk ahhoz, hogy mélyebben megérthessük a testvériség rituáléit,
szimbólumait és tanításait.

A hármasság kiemelkedő szerepe/jelentősége

A hármasság gyakran megtestesül a természetben, a vallásban, a politikában és más területeken is. Hajdanán az ember felismerte a hármasságot a napban, a holdban és a
csillagokban; a természeti elemekben: a földben, a szélben és a tűzben; valamint a háromdimenziójú fizikai világban. A hármasság a politikában is megjelenik, például az
amerikai kormány három ágában: a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói hatalomban. fel. A vallásban a hitek gyakran hangsúlyozzák az Istennel, a felebarátunkkal és önmagunkkal való
hármas kapcsolatot.

A fejlődéspszichológusok megállapították, hogy a csecsemők kezdetben az inger-reakció segítségével tanulnak, felismerik anyjuk hangját, arra fordulnak, ahol megérintik az arcukat.
A beszéd kialakulásával a tudás fogalompárokon keresztül fejlődik. A gyermek azt kérdezi, „miért” és erre választ kap; a választási lehetőségeket pro és kontra mérlegelik.
Az összetettebb elemzéshez azonban már triászban kell gondolkodni. A filozófusok, például Hegel, a tézistől az antitézisen át a szintézisig terjedő dialektikus gondolkodást alkalmazták.
Két ellentétes erő valami újjá olvad, ahogyan két rózsabokor keresztbeporzásából hibrid keletkezhet. A magasabb szintű gondolkodás régóta alkalmazza a hármas tagolást, erre példa
a nyelvtan, a logika és a retorika triumvirátusa.

Triászok/Hármasság a szabadkőműves rituálékban és szimbólumokban

A szabadkőművesség a duális vagy kvartett helyett széles körben alkalmazza a hármasokat. A kulatív szabadkőművesség lehetőséget ad arra, hogy elgondolkodjunk a hármas
jelentőségén.

A csigalépcső: Az előadás kiemeli az első három lépcsőfokot, amelyek a szabadkőművesség három fokozatát és három főtisztviselőjét (Worshipful Master és Wardens) jelképezik. Egy
páholyhoz háromra van szükség, nem egy vagy kettőre.

Kisebb és nagyobb fények: A három Kisebb Fény (Nap, Hold, csillagok) és a három Nagyobb Fény (Biblia, négyzet, iránytű) megjelenítése szerves része a páholy megnyitásának
és bezárásának. Hármas csoportosításuknak szimbolikus jelentése van.

A három Kisebb Fény a bölcsességet, az erőt és a szépséget testesíti meg, olyan erényeket képviselnek, amelyek segítik a szabadkőművesek fejlődését. Több erényt is lehetett volna
felsorolni, de az összpontosítás érdekében a számukat háromra korlátozták.

A három Nagyobb Fény párhuzamos a Kisebb Fényekkel. Az első a Szent Törvény Kötete, amely a bölcsességet testesíti meg, amilyen bölcs Salamon király volt. A második a négyzet,
amely az erőt és a „ó szögben levést” jelképezi. A harmadik az iránytű, amely a szépségre és a korlátokon belüli cselekvésre utal.
A három fokozat az élet szakaszait jelképezi – a fiatalságot az Inas (bevezetett inas) jelenti, a férfikort és a munkát a Legény (kőműves testvér), a halandóságot a Mester (kőművesmester).
A három nagy elv – testvéri szeretet, megkönnyebbülés, igazság – ezek a találkozók tartópillérei, amelyek a testvériséget, a jótékonyságot és az erényt hangsúlyozzák.
Intelligencia, (tett)erő, harmónia: A bölcsesség, az erő és a szépség elegáns szinonimái, amelyek a jól felépített páholy és társadalom közti szimmetriát és egyensúlyt tükrözik.
Vallás, jog, erkölcs: A szabadkőműves tanítás pillérei. A vallás bölcsességet közvetít, a törvény erőt és rendet biztosít, az erkölcs pedig a szépséget ápolja a köz- és magánéletben.

A hármasság jelentősége a szabadkőművesek számára

A hármasok szándékos mintázata a szabadkőműves rituálékban és szimbolikában nem véletlenszerűek, hanem iránymutatóak. A hármas túllép a leegyszerűsítő kettősséget, és
lehetővé teszik a magasabb szintű elmélyedést. A három nemes erény felsorolásának retorikája egy felmenő sorrendet sugall, ahol a szépség a bölcsesség és az erő feloldódása és
beteljesülése.
Egy bölcs és erős emberekkel teli páholy következésképpen szépséget, harmóniát és szimmetriát fog mutatni. A szabadkőművesek célja, hogy a bölcsesség, az erő és a szépség
fejlesztésével eljussanak a tökéletességig. Mivel nem egysíkúan vagy dualitásban gondolkodnak, hanem a hármasságban szemlélik a dolgokat, kiegyensúlyozott és kiforrott
emberek lesznek.
A triász/hármas szemlélet arra kényszeríti az elmét, hogy szintetizáljon és kapcsolatot találjon a fogalmak között. A hármas kapcsolatok szabadkőműves hangsúlyozása arra ösztönzi a
testvéreket, hogy elveik és magatartásuk mérlegelése során holisztikusan gondolkodjanak. A testvériség átható triadikus szimbólumainak és tanításainak átgondolásával a
szabadkőművesek folyamatosan újra elkötelezik magukat arra, hogy életük minden területén és dimenziójában tökéletesítsék magukat.

Kulcsfontosságú hármasok a szabadkőműves rituálékban és szimbolikában

  • Három fokozat – Inas, Legény, Mester.
  • Három nagy alapelv – Testvéri szeretet, megkönnyebbülés, igazság.
  • Három kisebb fény – Nap, Hold, Csillagok (Bölcsesség, Erő, Szépség).
  • Három Nagyobb Fény – A Szent Törvény Kötete, Négyzet, Iránytű (Bölcsesség, Erő,
    Szépség).
  • Három fő tisztségviselő – Főmester, első felügyelő, második felügyelő.
  • Az élet három szakasza – Ifjúság, Férfikor, Halandóság.
  • Intelligencia, Erő, Harmónia – Bölcsesség, Erő, Szépség
  • Vallás, törvény, erkölcs – A szabadkőműves tanítás pillérei

Bölcsesség a szabadkőművességben

A bölcsesség a három közül az első erény, magában foglalja az erőt és a szépséget. A szabadkőműves rituálékban és szimbolikában a következőkkel társul:

  • A szent törvények kötete – útmutató a bölcs élethez, a szent iratokban és bölcs írásokban található
  • Tiszteletreméltó főmester– A kalap szimbolizálja a bölcsességet, a felvilágosult vezetést.
  • Kisebb Fények – a Nap által megtestesített bölcsesség.
  • Vallás – A szent szövegek tanulmányozása bölcsességet közvetít.
  • Intelligencia – A bölcsesség és a fejlett megértés művelése

A bölcsességet az idők során tanulással, megfigyeléssel és megtapasztalással lehet megszerezni. A szabadkőműves feladata, hogy hogy a rituálék és szimbólumok megértésével
egyre több fényt, nagyobb világosságot keressen. A bölcs testvérek elvhűen és belátással élnek, közösségükben becsületes és tiszteletreméltó állampolgárként és vezetőként
viselkednek.

Erő a szabadkőművességben

Az erő a bölcsesség és a szépség hármasának második erénye. A szabadkőműves rituálékban és szimbolikában a következőkkel társul:

  • Négyzet – A derékszögek az erőt és a „a jó szögben levést” jelképezik.
  • Első felügyelő – feladata a Főmester támogatása, a páholy erejének biztosítása.
  • Kisebb Fények – A Hold által megtestesített erő.
  • Törvény – Erő a törvényesség és a rendezett társadalom révén.
  • Erő – A szabadkőműves erkölcsiség hangsúlyozása belső erőt igényel.

Erő szükséges a stabilitás és az ellenálló képesség megteremtéséhez. A szabadkőművesek feladata, hogy kiálljanak elveik mellett, és a megpróbáltatások ellenére is tisztességesen
éljenek. A jellembeli erő az erkölcsi fegyelemből és a szilárdságból fakad. Az erős testvérekkel rendelkező páholy kiállja az idők próbáját.

Szépség a szabadkőművességben

A szépség a bölcsesség és az erő hármasának harmadik erénye. A szabadkőműves rituálékban és szimbolikában a következőkhöz kapcsolódik:

  • Iránytű – Körök és ívek rajzolása a szimmetriához és a tökéletességhez kapcsolódik.
  • Második felügyelő – A nap szépségét jelzi a meridián magasságában.
  • Kisebb Fények – A csillagok által megtestesített szépség.
  • Erkölcs – A magán/nyilvános viselkedés szépséget eredményez.
  • Harmónia – Az egyensúly és a rend szépséget teremt a páholyban és a társadalomban.

A szépség magában foglalja a teljességet, a harmóniát és a megfelelő formát. Egy szép páholy tele van bölcs, erős, erényesen élő testvérekkel. A három fokozaton való előrehaladással a
szabadkőművesek minden tekintetben tökéletesítik magukat. Szimmetrikus, elegáns életet alkotnak, amelyet a testvéri szeretet, a megkönnyebbülés és az igazság alapelvei vezérelnek.

Következtetés

Az olyan hármasok, mint a bölcsesség, az erő és a szépség alapvető keretet alkotnak a szabadkőművesség szertartásaiban, szimbólumaiban és filozófiájában. Ezek a hármasok nem
önkényesek, hanem céltudatosan választották ki őket, hogy a szabadkőműves eszméket formálják. A hármasfogalmak szemlélése a nagyobb megértés és az önfejlesztés lencséjét
nyújtja. A bölcsesség tisztelete, az erő építése és a szépségre való törekvés révén a szabadkőművesek folyamatosan tökéletesítik magukat és páholyaikat.

A cikk eredetileg megjelent The Power Of Wisdom, Strength And Beauty In Freemasonry – Freemasons Community (William Regal 2023. szeptember 8.)


1 hozzászólás

Lic.Tuza Lukás Józseff · 2024-08-28 – 22:09

Sajnos, sôtt sajnálatos, hogy a három tradicionális oszlopot a cikkben felsorolt váltotta fel. Megadom, hogy az eredeti cikk szerzô nézete.
Az angol XVIII és XIX századi CERTIFICATE-ken a három oszlop a három TEOLOGÁLIS EREÉNEKet jelképezik. HIT, REMÉNY ÉS SZERETET.
Az angolszás rítusokban, amit eléggé jól ismerek, ezek az az erények az elsô fok alapelvei. Bloggomban corvinus.mozellosite.com hoszasan írok errôl is,

Vélemény, hozzászólás?

Avatár helyőrzője

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük